Groen in Zuid India

Een groen volkstuinverhaal uit Zuid India

Gister kwam ik na een vakantie van drie weken in Zuid India, weer in mijn volkstuin. Ik was heel benieuwd hoe mijn tuin er bij zou liggen, zouden er al voorjaarsbloemetjes te zien zijn? Het leek wel of mijn tuin had liggen slapen, het lag er vredig bij, in winterslaap en precies zoals ik het had achtergelaten. Het was wel weer fijn om er te zijn, houtkacheltje aan en een beetje rommelen in de tuin en ik heb zelfs buiten kunnen lunchen in het zonnetje. Maar niet echt bijzonder voor een nieuw volkstuinverhaal. Daarom laat ik dit keer een aantal (groene) foto’s zien die ik in India heb gemaakt! Want ik was zeer verrast door alle bloemen en planten die ik heb gezien. Zuid India is groen!

Van Bangalore naar Mysore

Hier zit ik, de eerste dag, bij het enorme en beroemde paleis in Mysore. Het was even wennen, de felle zon en de hitte, vandaar die hoofddoek. Het paleis werd omringd door een bloemenzee.

IMG_20160213_122025466_HDR  _DSC4162

Zeer indrukwekkend vond ik de enorme Bodhibomen of Banyanbomen. In het boeddhisme is dit een heilige boom omdat Gautama Boeddha onder een bodhiboom verlicht (bodhi) raakte. Bij veel tempels zie je deze bomen.

_DSC4164

Er wordt veel gefietst in India. Wij hebben het ook een ochtend gefietst, in een rustige wijk, maar het blijft oppassen. Een tuktuk die opeens op me af kwam kon ik net op tijd ontwijken. Dus we hebben ons meestal te voet verplaatst of lekker lui met een tuktuk.

_DSC4167  _DSC4152

_DSC4198  _DSC4199

De laatste ochtend in Mysore, voordat we om 12 uur naar Ooty vertrokken, zijn we gaan wandelen naar het Karanji Park. Een beetje braaf, netjes aangelegd. Je kon er ook varen op een meer. Lekker om even in de schaduw te kunnen lopen.

_DSC4201  _DSC4209

_DSC4196  _DSC4205

Bordjes, daar zijn ze in India dol op. Toen ik dit bordje las vond ik het opeens een stuk spannender in het park!

_DSC4211  _DSC4212

Prachtige gele bloemen (Marigold?) worden geregen tot kransen.

_DSC4428  _DSC4148

Van Mysore naar Ooty

Met een taxi gingen we de bergen in, naar Ooty, een  autorit van een paar uur. Een enorm verschil in temperatuur! Lekker koel, zo’n 24 graden en ‘s avonds was het echt fris met 10 graden. Ooty heeft een mooie rozentuin, maar omdat we voor de rozen in het verkeerde seizoen waren, hebben we deze tuin overgeslagen. Wil je mooie rozen zien bloeien, moet je in mei komen.

De botanische tuin leek me een betere bestemming, waarschijnlijk is het hier over een aantal maanden ook kleuriger.

_DSC4200  _DSC4230

Op straat stond een stalletje met kleine plantjes en zaden. Aantrekkelijk, al die mooie zakjes, maar ik kon me inhouden en heb niets gekocht.

_DSC4234  _DSC4233

_DSC4235  _DSC4264

In de botanische tuin, een groot park waar het af en toe flink klimmen was, stonden een aantal fraaie kassen, vol varens en andere planten.

_DSC4239  _DSC4248

In deze kas stonden plantjes die je kon kopen. Geen plastic potjes maar zakjes!

_DSC4249  _DSC4250

_DSC4255  _DSC4257

_DSC4254  _DSC4247

We zijn onderweg heel veel tuincentra en kwekerijen tegen gekomen. Deze ziet er een beetje krakkemikkig uit maar wel leuk voor de foto.

_DSC4284

Van Ooty naar Coonoor

We maakten een mooie treinrit van een uur naar Coonoor. Onderweg zagen we de theeplantages al.

_DSC4303  _DSC4304

Het was een vrolijke reis, want we zaten als enige toeristen in een coupé vol uitbundige pubers die op schoolreisje waren. Volgens mij werden er af en toe flinke grappen over ons gemaakt, want er werd veel gelachen.

_DSC4305

In Coonoor hebben we een middag rondgereden langs mooie uitzichtpunten en theeplantage plus tea factory. Tot nu toe kwamen we zeer weinig westerse toeristen tegen. Wel veel Indiase toeristen. En tja, als je zó gaat poseren voor je vriendin, zoom ik ook even in met mijn camera!

_DSC4350 _DSC4367

_DSC4337  _DSC4342

Ik vind het kunstig hoe deze vrouwen met een enorme baal vers geplukte thee lopen.

Van Coonoor naar Fort Kochi

Na een autorit van ruim 7 uur, geen airco maar de raampjes open, doorgewaaid met warme lucht vol uitlaatgassen en piepende oren van al het getoeter (volkshobby nummer één in India) arriveerden we in Fort Kochi. Lekker koel dacht ik, aan zee, maar dat viel tegen. Gelukkig verhuisden we na 1 dag naar een ander hotel en hebben heerlijk 2 dagen luxe gezeten in een prachtige kamer èn zwembad. Tijdens ons fietstochtje kwamen we deze stoet tegen. Het was tempel-festival tijd. De Olifanten werden tevreden gehouden met enorme bergen groen.

_DSC4395  _DSC4423

Leuke manier van gasflessen vervoeren!

Van Kochi naar Alleppy, Backwaters

_DSC4495

De backwaters is een waterrijk gebied waar veel toerisme is. Je kunt er op een houseboat rondvaren en er zelfs op overnachten. Wij kozen voor een tochtje op een klein bootje, zodat we ook de kleinere sloten in konden varen. Bovendien zijn de grote boten heel vervuilend en maken ze enorme herrie.

_DSC4534  _DSC4536

We moesten eigenlijk aan Nederland denken met al dit water en helemaal toen ik dit bootje zag waar kisten met groente en fruit op stonden. Er werd ook veel gewassen in het water.

_DSC4540

Prachtige palm en bananenbomen. En de kleurrijke kleding van de Indiaase vrouwen, het blijft mooi om naar te kijken.

Van Backwaters naar Varkala en Kovalam

De laatste week van onze reis brachten we door aan zee. We hebben geen minuut op het strand gelegen maar we zochten de schaduw op van een palmboom. Hangmatje, heerlijk! Natuurlijk nam ik wel vaak een duik in de zee, met lekkere hoge golven. En we hebben een paar yogalessen gevolgd.

_DSC4625  _DSC4595

In Kovalam zijn we gaan wandelen naar een ander dorp, een vissersplaatsje met aan de ene kant een moskee en de andere kant een Katholieke kerk. Gescheiden door duizenden gekleurde vissersbootjes.

_DSC4633  _DSC4597

Mannen met zware stenen op het hoofd. Tjonge…

_DSC4558  IMG_1240

De laatste ochtend zagen we een ouderwetse, traditionele vissersboot aan komen, met 8 roeiers. Op het strand stonden meerdere mannen om het enorme vissersnet binnen te halen, wat wel een half uur duurde. Touwtrekken voor gevorderden. De vangst was enorm.

Tussen alle, vreselijke, toeristenwinkeltjes die ik grotendeels heb gemeden, vond ik een piepklein winkeltje dat al 20 jaar bestaat. Op slag verliefd was ik op de mooie zakjes met zaden vanwege de mooie illustraties. Nu kon ik me niet beheersen en heb er een aantal gekocht. Geen idee of het iets zal worden in mijn tuin, maar mij ging het meer om de mooie zakjes.

_DSC4645  _DSC4643

Op het vliegveld van Bangalore (we maakten een binnenlandse vlucht) moet je je koffer terug vinden tussen al die planten. Dat ziet er toch wel heel vriendelijk uit!

Mijn laatste foto maakte ik uit het vliegtuigraampje, het ziet er bijna getekend uit, de wit besneeuwde bergtoppen.

IMG_1258  IMG_1266

Van India naar Amsterdam

Gek genoeg moest ik tijdens mijn reis vaak aan de volkstuinhuisjes denken. Voor ons een luxe om een recreatiehuisje erbij te hebben met een fijne tuin. In India zag veel soortgelijke huisjes, vaak nog kleiner en primitiever, waar ze met het hele gezin in wonen. Niets geen recreatie maar overleven. Dat is wel dubbel aan zo’n reis, je bent je vaak bewust van het feit dat je een “rijke” toerist bent.

Met een kleine jetlag en de zon in mijn gezicht kijk ik nu echt uit naar de lente. Nog drie weken wachten, dan wordt het water weer aangesloten op de volkstuin. Ik kan niet wachten!

3 Thoughts on “Groen in Zuid India

1. Victor Visser on 6 maart 2016 at 17:53 zei:

Prachtig! Geen idee dat India zo mooi is.

2. I really apctepiare free, succinct, reliable data like this.